Trable s vybitou baterii v autoklíči

Dříve nebo později se stane, že dálkové ovládání vašeho vozidla přestane fungovat. Nejčastějším viníkem je vybitá baterie. Následně může nastat kumulace problémů s bateriemi, které si níže popíšeme.

Máte pocit, že jste udělali všechno správně – vyměnili jste baterii v dálkovém ovládání, ale přesto nic. Pak nastává situace, kdy ani po opakované výměně baterie (ze stejného zdroje) dálkové ovládání stále odmítá spolupracovat. Obvykle je příčinou že jste narazili na vadnou baterii přímo z obalu, to může být způsobené výrobní vadou nebo prodejci „ležela“ dlouho na skladě až se znehodnotila.

Pokud nemáte podezření, že bylo ovládání vystaveno vodě (třeba vyprané v pračce) nebo utrpělo mechanické poškození a dálkové ovládání selže „ze dne na den“, je to pravděpodobně jen vybitá baterie.

Nejlepší je nechat si novou baterii změřit před koupí v obchodě, bohužel to většina obchodů nenabízí nebo neumí baterii správně změřit. Bohužel nejsem schopen dopručit konkrétního prodejce nebo značku u které budete mít jistotu, že baterie je v pořádku, měl jsem dobré zkušenosti se značkou Duracell ale již jsem setkal taky několikrát s vadnou přímo z blistru. Tak se často dostanete do situace, kdy musíte buď spoléhat na štěstí, nebo se naučit, jak si změřit baterii sami. J níže si popíšeme jak a kde nastává chyba.

 

 

Pokud máte k dispozici voltmetr, není to zase tak složité. Ale zde může nastat problém, mnozí dělají chybu, když měří napětí baterie bez zátěže. Prosté měření napětí vám totiž neposkytne přesný obraz o stavu baterie, protože ukazuje hodnotu napětí, kterou baterie může poskytnout v klidu a to je vždy 3V+- i když je vybitá.

Proto je potřeba použít funkci voltmetru na „měření baterie“ kdy voltmetr zatíží mírně baterii odporem a ta zobrazí skutečné hodnoty napětí které je schopna poskytnot.

Níže vidíte několik měření, první bez zátěže a druhé se zátěží pro baterii. Hodnoty jsou velmi rozdílné…

Obecně lze napsat že hodnota do 2.5V je u většiny autoklíčů dostatečná aby bez problému fungovali. Při 2V již dálkové ovládání obvykle nefunguje. Nebo a to je zajímavé se setkávám s tím že funguje 1 tlačítko a zbylé nikoli. Na vině může být rovněž baterie.

Občas zákazníka nepadne přendat pro ověření, zda na vině je baterie, baterii z dálkového ovládání které funguje do ovládání, které nefunguje. Zní to logicky a měl by to být test, bohužel v praxi se setkávám s tím že baterie v klíči který ještě funguje také není v dobré kondici a nefunkční ovladač má větší odpor a tak zákazník dojde k závěru že to baterii není.

Pořízení vhodného voltmetru s funkcí měření baterii je dnes otázka několika stokorun a je na zvážení zda si jej nepořídit. Přeci jen ztrácet čas dopravou za mnou kvůli vybité baterii není myslím v dnešní době příliš ekonomické J

IMG 7528 rotated
IMG 7529 rotated